به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، ابراهیم حسن پور با اشاره به واردات کالا توسط ملوانان از کشورهای حاشیه خلیج فارس افزود: به دلیل نبود محدودیت در ورود کالا توسط ملوانان، سالانه بیش از ۴ تا ۵ میلیارد قاچاق بصورت ته لنجی وارد کشور می شد که این کالاها نه تنها در گمرک اظهار نمی شد بلکه استاندارد و نظارت های بهداشتی نیز بر آن صورت نمی گرفت. ورود کالا به این شکل و بدون هیچ گونه نظارت منطقی نیست، از اینرو موضوع ساماندهی واردات کالا ازسوی ملوانان پیگیری شد.
وی با اشاره به تدوین و تصویب آیین نامه نظارت بر ورود کالا و ساماندهی بنادر کوچک، گفت: بر اساس بررسی های انجام شده هر لنج سالانه به طور متوسط ۶ بار به کشورهای حاشیه خلیج فارس تردد می کند که ملوانان می توانستند در هر سفر ۱۰ میلیون تومان کالا وارد کشور کنند با اصلاحیه آیین نامه واردات کالا توسط ملوانان و لنج های تجاری، این رقم به ۱۵ میلیون تومان رسیده است.
لنج ها امکان استفاده از سوخت داخلی را پیدا کردند
حسن پور اظهار به گمرک با اعمال تخفیف های ویژه و اعمال بررسی های بهداشتی و کسب استاندارد را بخش های مهم آیین نامه واردات کالا توسط ملوانان و لنج های تجاری دانست و ادامه داد: سوخت تعیین شده برای شناورهایی که به کشورهای خلیج فارس تردد می کنند فوب خلیج فارس است که این لنج ها از این پس تا زمانی که در آبهای داخلی هستند می توانند از سوخت داخلی استفاده کنند که این اتفاق بسیار خوبی است.
رئیس اداره ثبت کشتی ها و صدور گواهی نامه دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به لزوم تعیین تکلیف چند نکته در آیین نامه واردات کالا توسط ملوانان و لنج های تجاری گفت: تعیین تکلیف مسئولیت تحویل و نگهداری کالا توسط سازمان بنادر و یا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ساماندهی اسکله های کوچک برای شناورها و نوسازی شناورها نکات مهمی است که باید انجام شود.
مسیر تردد برخی لنج هایی که بدون نظارت انجام می شود؛ مسدود خواهد شد
حسن پور با بیان اینکه دستور العمل ساماندهی اسکله ها ابلاغ شده است، افزود: از این پس باید محل تردد شناورها فقط از مجاری قانونی و اسکله های تعیین شده از سوی سازمان بنادر کشور انجام شود بنابراین مسیر تردد برخی لنج هایی که بدون نظارت انجام می شود مسدود خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت نوسازی شناورها و جایگزینی آنها با شناورهای جدید اظهار داشت: هم اکنون ۴۵۰۲ فروند لنج فعال در کشور وجود دارد که این شناورها باید ظرف ۵ سال نوسازی شوند.
حسن پور لایحه نوسازی و جایگزینی لنج ها را آماده و فرمول خروج آنها با تعیین سهم دولت و آورده شخص برای انجام این طرح را مشخص شده اعلام کرد و گفت: منابع اجرای این طرح از محل صرفه جویی ورود کالای ملوانان تعیین شده بود که سازمان بنادر تسهیلاتی را نیز از محل وجوه اداره شده و صندوق توسعه صنایع دریایی تعیین کرده است.
خروج یک میلیون و ۲۰۰ هزار شناور فرسوده
وی با بیان اینکه این طرح به دولت ارسال و سعی شده است که جنبه عملیاتی به خود بگیرد، افزود: در صورت تصویب این طرح در سال جاری، در بخش اول ۴۰۰ فروند شناور بالای ۴۰ سال از رده خارج و شناور جایگزین ساخته خواهد شد و در فاز دوم ۸۰۰ فروند لنج ۳۰ تا ۴۰ سال از دریا خارج و با شناور جایگزین تعویض خواهد شد.
رئیس اداره ثبت کشتی ها و صدور گواهی نامه دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: نوسازی ناوگان حمل ونقل دریایی سبب استاندارد سازی ناوگان و جلوگیری از حوادث ناشی از فرسودگی لنج ها خواهد شد؛ همچنین رونق صنایع دریایی و کشتی سازی داخلی را به همراه دارد.
دیدگاهتان را بنویسید